Przejdź do menu nawigacji Przejdź do treści aktualnej strony
udogodnienia dla niedowidzących Rozmiar tekstu: Kontrast:  
Artboard 32 Artboard 5 Artboard 19

VoIP

VoIP (eng. Voice over Internet Protocol) jest to technologia umożliwiająca przesyłanie dźwięku, zwykle rozmowy telefonicznej, za pośrednictwem Internetu (protokołu IP). Komunikacja VoIP możliwa jest w ogólnej sieci Internet oraz w dedykowanych sieciach wykorzystujących protokół IP. W przeciwieństwie do tradycyjnych technologii linii telefonicznych (takich jak np. ISDN czy linia analogowa) w technologii IP możliwe jest wykluczenie tzw. połączenia stałego, a nawet wyłączenie przesyłania danych w momencie ciszy, co sprawia, że VoIP jest bardziej ekonomiczny. Popularnie technologia ta nazywana jest telefonią internetową lub telefonią IP.

 

Technologia ‘over IP’ wykorzystywana jest coraz częściej w rozwiązaniach telekomunikacyjnych zarówno indywidualnych (popularna telefonia internetowa za pośrednictwem komputera / aplikacji mobilnej), jak i biznesowych (w postaci central telefonicznych, zaawansowanych systemów telekomunikacyjnych, czy dedykowanych rozwiązań usługowych takich jak call center albo contact center).

 

Centrala telefoniczna oparta o VoIPa to rozwiązanie systematycznie wypierające dotychczasowe rozwiązania analogowe i ISDN’owe. Cechuje się ona dużo większą elastycznością i bogatszymi funkcjonalnościami w stosunku do swoich starszych odpowiedników. Najwięcej możliwości (pełna skalowalność, możliwości rozbudowy w dowolnym momencie, aktualizacje o nowe funkcjonalności itp.) dają tzw. centralki pure IP, zbudowane od podstaw w oparciu o protokół IP, a nie jedynie stare centrale PBX wyposażone w karty lub rozszerzenia VoIP.

 

Jedynym z najczęściej wytykanych problemów komunikacji przez IP jest niska jakość połączeń, w stosunku do tradycyjnych rozwiązań. Przy użytkowaniu telefonii IP na słabych jakościowo łączach internetowych, problemy z utratą pakietów danych mogą stanowić problem, co w przypadku np. ładowania zdjęć w przeglądarce internetowej nie stanowi problemu, bo utracone dane mogą być ‘doładowane’ po czasie, a w przypadku głosu przesyłanego na żywo może to być problematyczne. Niemniej problem ten ma coraz mniejszą istotność, ze względu na coraz lepszą jakość łącz internetowych i infrastruktury telekomunikacyjnej.

 

Wszystkie nowoczesne centrale IP wdrażane są przy zastosowaniu najnowszych zasad budowania sieci telekomunikacyjnych, w tym przy wykorzystaniu odpowiednich routerów z tzw. funkcją QoS (Quality of Service) oraz łącz internetowych wysokiej jakości. To wszystko niweluje problem niskiej jakości głosu do zera – problem ten nie występuje. Na domiar tego, technologia VoIP w nowoczesnych centralach telefonicznych pozwala na zastosowanie bardzo wysokiej jakości HD Voice, nie spotykanej w tradycyjnej telefonii.

Zamknij [X]