Automatyczna konfiguracja telefonów IP i bramek VoIP to funkcja przydatna nie tylko wtedy, kiedy jedna osoba odpowiada za funkcjonowanie floty 1000 telefonów stacjonarnych w czterech biurach zlokalizowanych w całej Polsce – pozwala oszczędzić czas i pieniądze także w mniejszej firmie.
Automatyczna konfiguracja (tzw. auto-provisioning) to usługa centrali telefonicznej IP-PBX Call-eX i Call-eX Cloud, która pozwala na zdalne zarządzanie konfiguracją terminali VoIP (czyli po prostu urządzeń końcowych – telefonów i bramek) z poziomu swojego centralnego interfejsu. Możliwości auto-provisioningu nie ograniczają się jedynie do przekazania do urządzenia danych konta VoIP niezbędnych do wykonywania i odbierania połączeń. Za pośrednictwem tej usługi można modyfikować praktycznie każdy aspekt funkcjonowania telefonu. Pozwala to m. in. na:
- Dodawanie i modyfikowanie kont użytkowników korzystających z urządzenia;
- Modyfikowanie książek telefonicznych, z jakich mają korzystać urządzenia;
- Personalizację klawiszy funkcyjnych i przycisków szybkiego wybierania np. w modułach sekretarskich;
- Ustawienie synchronizacji z programami zewnętrznymi (np. Microsoft Outlook czy też CRM).
Identyfikacja urządzeń podłączonych do sieci opiera się o ich adres MAC. Konfigurację terminala wraz z adresem MAC wprowadza się do panelu WWW Call-eX lub Call-eX Cloud. Konfigurację oraz status pobrania provisioningu można zawsze podejrzeć przez terminal.
System wspiera konfigurację terminali przy pomocy protokołów HTTP oraz TFTP i pozwala na dwie metody zarządzania urządzeniami:
Metoda 1: opcja 66 DHCP
Użycie protokołu TFTP umożliwia automatyczną konfigurację terminali po podłączeniu ich do sieci, także bez potrzeby wprowadzania jakiejkolwiek konfiguracji bezpośrednio do terminala.
W celu automatycznej konfiguracji terminali w sieci musi znajdować się serwer DHCP wskazujący w opcji 66 DHCP (TFTP Server Name) adres IP systemu Call-eX lub Call-eX Cloud. Schemat przedstawia funkcjonowanie systemu:
Metoda 2: wprowadzenie URL serwera provisioningu do terminala
Nie jest wymagane ustawienie opcji 66 na serwerze DHCP. Ta metoda wymaga wprowadzenia do urządzenia (przez jego panel administracyjny WWW lub bezpośrednio) adresu URL serwera provisioningu (czyli Call-eX lub Call-eX Cloud). Czynność tę jednak wykonuje się jednokrotnie, a kolejne aktualizacje są przeprowadzane już automatycznie.
Panel konfiguracyjny centrali telefonicznej Call-eX posiada zbiór najważniejszych parametrów do konfiguracji w terminalu, jest jednak możliwość rozszerzenia zakresu konfiguracji o parametry podane przez użytkownika. W przypadku wygenerowania nowej konfiguracji dla terminala system automatycznie wysyła wiadomość SIP NOTIFY do terminala końcowego, która wymusza na nim pobranie nowej konfiguracji (użytkownik nie musi czekać aż terminal samoczynnie zgłosi się po upływie czasu po nową konfigurację lub też specjalnie w tym celu restartować terminal). Przy okazji pobierania konfiguracji system provisioningu przekazuje również do terminala informację o pobraniu najnowszego firmware’u dla danego modelu, który znajduje się na serwerze.
Tym samym, zarządzanie całą flotą terminali (telefonów i/lub bramek) jest całkowicie scentralizowane, a po stronie pracownika nie trzeba wykonywać żadnych czynności (poza podłączeniem urządzenia do internetu).
Call-eX obsługuje ponad 60 modeli telefonów IP 10 najważniejszych producentów, m. in. Yealink, Cisco, Gigaset Grandstream.
Nowe modele mogą zostać dodane do systemu provisioningu na podstawie informacji od Klientów i Partnerów DATERA.