Przejdź do menu nawigacji Przejdź do treści aktualnej strony
udogodnienia dla niedowidzących Rozmiar tekstu: Kontrast:  
Artboard 32 Artboard 5 Artboard 19

Na czym polega redundancja i dlaczego warto mieć system zapasowy?

Ile kosztuje godzina bezczynności call center, w którym pracuje 300 agentów? Ile można wskazać czynników, które mogą spowodować niedostępność serwera (czyli centrali telefonicznej IP PBX) odpowiadającego za funkcjonowanie całej infolinii?

Ten artykuł ma charakter archiwalny. Sprawdź aktualny artykuł o redundancji i bezpieczeństwie, w którym przedstawiamy jak wykorzystujemy atuty wirtualizacji do zapewnienia ciągłości pracy naszych systemów.

Przejdź do nowego artykułu »

Na tyle dużo, że coraz więcej firm decyduje się na uruchamianie nawet dużych call&contact center w wirtualnych systemach (jak Call-eX Cloud) lub zakup systemu redundantnego (jak Call-eX SAFE).

Budowa systemu telekomunikacyjnego w firmie w oparciu o wirtualną centralę VoIP to nie tylko kwestia alternatywnego modelu rozliczeń (w postaci miesięcznego abonamentu), ale także całkowite przerzucenie odpowiedzialności za dostępność usługi na jej dostawcę, który dysponuje odpowiednim zapleczem serwerowym, aby gwarantować ciągłość jego funkcjonowania.

Nie każda firma jednak jest skłonna do takiego modelu rozliczeń. Niektórzy preferują jednorazową inwestycję w system na określoną liczbę użytkowników i związaną z tym większą niezależność (system Call-eX można zainstalować na dowolnej platformie wskazanej przez firmę).

Ta samodzielność wiąże się jednak z większą odpowiedzialnością i koniecznością uwzględnienia większej liczby zagrożeń, które mogą wpłynąć na ciągłość pracy. Są to m. in.:

  • Wydajność posiadanej przez firmę infrastruktury;
  • Stabilność wykorzystywanego przez firmę hostingu;
  • Różne rodzaje ataków, np. DoS;
  • Awarie sprzętowe;

Uwzględniając wszystkie potencjalne zagrożenia i prawdopodobieństwo ich wystąpienia – koszt systemu zapasowego jest po prostu zdecydowanie niższy niż koszt nieprzewidzianego przestoju pracy centrali, która często jest sercem całego biznesu (jak np. centrum sprzedaży telefonicznej czy infolinia konsumencka).

Czym jest serwer redundantny?

Systemem redundantnym dla centrali telefonicznej Call-eX jest Call-eX SAFE. W przypadku niedostępności głównego serwera Call-eX,  drugi serwer automatycznie i niezauważalnie przejmuje jego funkcje. Call-eX SAFE sam monitoruje dostępność podstawowej usługi i przejmuje jej zadania automatycznie w przypadku wykrycia niedostępności. Wszystkie usługi i funkcje pozwalające na realizowanie połączeń uruchamiają się na nim automatycznie, a administrator otrzymuje powiadomienie o tym zdarzeniu na e-mail.

Jak działa system redundancji – przykładowa konfiguracja?

callex_safe-schemat-1

Call-eX SAFE to system redundancji zbudowany z dwóch serwerów pracujących w trybie hot standby. Połączenie sieciowe musi być tak skonfigurowane by oba systemy zachowywały się tak jakby były wpięte do jednego switcha, a fakt rozdzielenia ich na dwie różnie lokalizacje zupełnie nie był widoczny.

Co określony interwał (heartbeat) serwer zapasowy sprawdza dostępność jakiegoś punktu w sieci (najczęściej bramy) oraz podstawowego serwera. W przypadku wykrycia nieprawidłowości, natychmiast przejmuje jego funkcje.

callex_safe-schemat-3

Systemy mogą znajdować się w dowolnych lokalizacjach. System zapasowy może być udostępniany przez naszą firmę jako usługa chmurowa.

Ile kosztuje bezczynność działu sprzedaży telefonicznej lub infolinii w mojej firmie?

To pytanie, na które musi odpowiedzieć sobie każda firma. Dla wielu odpowiedź brzmi „zbyt wiele”, dlatego wybierają inwestycję w system zapasowy Call-eX SAFE lub budowę systemu telekomunikacyjnego na platformie wirtualnej Call-eX Cloud.

Zamknij [X]