Boty głosowe wspierane przez najnowsze modele LLM cieszą się aktualnie dużą popularnością. Na rynku znaleźć można wiele rozwiązań opartych o tę właśnie technologię. W ostatnim czasie testowaliśmy różne usługi pod względem ich użyteczności dla firm z sektora MŚP.
Zobacz nasz wpis „Cała prawda o Botach AI w firmach MŚP”.
Jedną z interesujących możliwości jest zastosowanie Bota do realizacji powtarzalnych działań opartych na połączeniach wychodzących np. windykacja lub ankiety. W ramach testu zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie automatycznej ankiety głosowej dotyczącej zainteresowania usługami Bot-owymi.
Cele ankiety:
- Przetestowanie BOT-a w rzeczywistych warunkach biznesowych;
- Zbadanie poziomu zainteresowania technologią Bot-ową w sektorze MŚP;
- Przeprowadzenie benchmarku skuteczności działań automatycznych w porównaniu do tradycyjnych metod.
Informacje o ankiecie
W badaniu wzięło udział 2036 klientów biznesowych z segmentu MŚP. Zadaliśmy 5 pytań zamkniętych (tak/nie), w tym jedno warunkowe, które w przypadku odpowiedzi twierdzącej prowadziło do dodatkowego pytania otwartego i 1 pytanie otwarte z opcją swobodnej wypowiedzi. Robot wykonywał 50 połączeń jednocześnie.
Zachęta do udział w badaniu
Każda wypełniona w pełni ankieta oznaczała wpłatę na rzecz fundacji charytatywnej Pajacyk.
Przebieg kampanii
Realizacja badania przebiegała w kilku etapach:
- Kampania mailowa z ogólną informacją o ankiecie i jej celu;
- Wysyłka SMS-owa w dniu kampanii informująca o nadchodzącym połączeniu;
- Kampania głosowa zakładająca dwie próby połączenia z trzygodzinną przerwą między telefonami do tego samego odbiorcy;
- Analiza zebranych danych;
- Wpłata na rzecz fundacji charytatywnej i podziękowanie za udział.
Wyniki Badania
- 1384 odebrane połączenia – odbieralność 68%
- 61 ankiet wypełnionych w całości – skuteczność 4,4%
- 126 ankiet wypełnionych częściowo
Kluczowe wnioski
- Wyzwania technologiczne – mimo wykorzystania modeli LLM do interpretacji odpowiedzi przygotowanie ankiety i dopracowanie reakcji Bota było bardzo czasochłonne.
- Potencjalne zastosowania – w przypadku powtarzalnych kampanii takich jak windykacja czy monitorowanie jakości obsługi klienta BOT głosowy AI może być dobrym rozwiązaniem.
- Skuteczność kampanii zrealizowanej przy wykorzystaniu Bota wyniosła 4,4%, co jest wynikiem gorszym od tradycyjnych metod realizowanych przez ludzi (5-9% skuteczności).
- Świadomość rozwiązań automatycznych wśród klientów z sektora MŚP jest bardzo niska, a sentyment delikatnie negatywny.
Podsumowanie
Wyniki badania pokazują, że boty głosowe AI mogą stanowić ciekawą alternatywę dla tradycyjnych metod kontaktu, ale nadal wymagają udoskonaleń w zakresie rozpoznawania kontekstu i naturalnej interakcji. Wdrożenie takich narzędzi może być szczególnie korzystne w powtarzalnych procesach, gdzie ich efektywność będzie rosła wraz z optymalizacją modeli AI.
Świadomość wśród klientów z sektora MŚP jest stosunkowo niska a sentyment względem automatycznych rozwiązań głosowych raczej delikatnie negatywny. Respondenci nie potrafili jednoznacznie wskazać obszaru, w którym mogliby zastosować BOT-a.
Czy warto inwestować w boty głosowe? Nasze badanie sugeruje, że ich skuteczność na razie nie dorównuje tradycyjnym metodom, ale odpowiednio dostosowane można efektywnie wdrożyć w konkretnych scenariuszach biznesowych.